19 lutego 2015

Warsztaty z PRZERWĄ DLA UCZNIA! - Część stacjonarna

Warsztaty w szkołach zaliczone! Odwiedziłyśmy trzy klasy ze Szkoły Podstawowej nr 5 w ramach zajęć wychowawczych, a także zorganizowałyśmy zajęcia feryjne dla dzieci ze Szkoły Podstawowej w Dębem Wielkim i Studium Języków Obcych w Mińsku Mazowieckim.Jak wyglądały zajęcia? Za każdym razem zaczynaliśmy siadając w kole i pisząc swoje imiona na samoprzylepnych karteczkach. Opowiadaliśmy również parę ciekawostek o sobie, aby się lepiej poznać i graliśmy w grę - rozgrzewkę. Dalej zajęcia dzieliły się na dwie części - ''stacjonarną'' i ruchową, dzięki czemu mogłyśmy zaprezentować dzieciakom różnorodne zabawy.


Podczas części stacjonarnej naszym zadaniem było pokazanie młodym uczniom gier i zabaw, które byliby w stanie zorganizować na przerwach, bez potrzeby wykorzystywania dodatkowych rekwizytów oprócz tych dostępnych na ławce lub w piórniku.


Przed zabawą, podzieleni na grupy, zwarci i gotowi!

1. CIUPY
Gra zręcznościowa, znana także jako „Hacele”. Należy w nią grać na twardym podłożu. Do rozgrywki potrzebne jest pięć kamieni, chociaż na naszych zajęciach kamyki zamieniłyśmy na obecne w każdym piórniku gumki do ścierania; można też wykorzystać inne małe przedmioty jak skuwki czy temperówki.
Początkowo kamienie leżą na podłożu. Zadaniem zawodnika jest podrzucenie jednego kamienia do góry, szybkie złapanie drugiego z podłoża i schwytanie spadającego pierwszego kamienia. Następnie powtarza tę czynność, tym razem podrzucając już obydwa kamienie, łapiąc trzeci i starając się złapać te wcześniejsze. W razie skuchy następuje kolejka drugiej osoby.

Urozmaicone wersje tej gry znajdziecie tutaj: http://zabawnik.org/?p=213



2. POTWORKI ORIGAMI
Składamy origami jak do zabawy piekło/niebo.
Podczas ozdabiania "potworków" uczestnicy naszych zajęć wykazywali się kreatywnością i ogromną wyobraźnią. Powstawały groźne i niebezpieczne stwory oraz łagodne i urocze zwierzątka, a czasem nawet całe rodzinki składające się z dużych i małych stworków.


W środku kręgu składającego się z uczestników znajduje się jedna osoba – ma ona zasłonięte oczy. Uczestnicy podają sobie Totem, czyli jakiś drobny przedmiot (na przykład piórnik, butelkę, zośkę). W dowolnym momencie gracz ze środka mówi STOP. Wtedy dziecko, które w tym momencie trzyma Totem, musi zrobić dwie rzeczy: 
  • podać Totem dalej.
  • powiedzieć 5 rzeczy z kategorii wybranej przez osobę stojącą w środku kręgu. Mogą to być np. ozdoby choinkowe, marki samochodów, pasma górskie Polski itd.
W czasie, gdy gracz próbuje wymienić pięć rzeczy - Totem dalej wędruje. Jeśli wróci on do mówiącego, nim ten skończy wymieniać, zamienia się on miejscami z osobą w środku i gra rozpoczyna się na nowo. Jeśli jednak zdąży, gra toczy się dalej bez zmian.



4. KAPITAN

Uczestnicy zabawy siedzą w kręgu. Pierwsza osoba mówi "Jestem kapitanem statku. Na pokładzie mam..." i wymienia jedną dowolną rzecz (mogą być to rzeczy związane z żeglugą, jak trzy beczki sardynek albo zapasowy ster, ale mile widziane są również nieco fantastyczne pomysły - kino, skrzynia czekolady, na naszych zajęciach pojawiła się nawet wersja ''mam na pokładzie statek zrobiony z kotków''...). Zadaniem następnej osoby jest wypowiedzenie "Jestem kapitanem..." i wymienienie rzeczy powiedzianej przez poprzednika oraz dodanie swojej. Każdy kolejny uczestnik musi wymienić wszystkie poprzednie rzeczy oraz wymyślić swoją, tak więc ostatnie osoba musi wymienić pomysły wszystkich swoich poprzedników. W grę można grać na określoną liczbę kolejek albo do czasu, gdy jeden uczestnik wygra (kto pomyli się przy wymienianiu przedmiotów - odpada).



5. TELEGRAM
Wymyślamy długi wyraz, który każda z grup zapisuje na górze kartki. Mają one 5 minut na napisanie telegramu, składającego się z wyrazów, których pierwsze litery to kolejne litery podstawowego wyrazu. Po upływie określonego czasu każda grupa odczytuje swój telegram.
np. DEMOKRACJA
Dominik
Emigrował
Małym
Okrętem
Ku
Rzecznym
Atrakcjom
Cytrynowych
Już
Akacji.


6. PATYCZAKI

Kartkę papieru (trzymając ją przed sobą pionowo) zginamy na 4 równe części. Na każdej z nich rysujemy kolejno różne części "ciała" naszego patyczaka:
- głowę,
- ręce i tułów,
- brzuch i kawałek nóg do kolan,
- nogi od kolan w dół.
Wszystkie elementy rysujemy w najbardziej podstawowej formie, za pomocą kół i kresek, by bawiący się mieli dużo miejsca na własne pomysły.
Przebieg zabawy: uczestnicy siedzą w zespołach maks. 4-osobowych, każde dziecko kolejno w wyznaczonej dla siebie części dorysowuje patyczakowi kolejne elementy wg. własnego, indywidualnego pomysłu. Otrzymany ludzik składa się więc z 4 różnych fragmentów.
W ramach potrzeb patyczaka można podzielić na mniej lub więcej części.






7. HISTORYJKA
Dzielimy dzieci na mniejsze grupy. Jedna osoba w grupie ma przed sobą kartkę i to ona zaczyna pisać historyjkę. Każdy z uczestników pisze kolejno 2 zdania i zagina kartkę, tak by nic nie było widoczne. Można napisać 2 słowa rozpoczynające kolejne zdanie, które będą podpowiedzią kontynuacji dla następnej osoby. Można także podać ogólny temat historii przed rozpoczęciem zabawy.
Po upływie określonej ilości kolejek można odczytać swoją grupową historyjkę w całości.






8. GALERIA SZTUKI

Dzieci siadają w kole, tyłem do siebie. Każdy ma kartkę i coś do rysowania - kredkę, ołówek, długopis. Na dany znak wszyscy zaczynają rysować coś na swoich kartkach. Po upływie 20 sekund każdy oddaje swoją kartkę osobie z lewej strony i zaczyna rysować przez kolejne 20 sekund na kartce osoby z prawej. Zabawa trwa, dopóki dzieła nie wrócą do swoich początkowych właścicieli.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze niezwiązane z treścią bloga będą usuwane - jeśli chcesz się z nami skontaktować, wyślij wiadomość na przerwadlaucznia@gmail.com !