22 stycznia 2015

Piłka

Gry z wykorzystaniem piłki są znane ludziom już od najdawniejszych czasów. Postanowiłyśmy więc podać kilka przykładów, które śmiało można wykorzystać podczas szkolnych przerw.


Głupi Jaś

Grał w nią chyba każdy! Mimo wszystko przypomnimy krótko na czym ona polega. Wymaga uczestnictwa minimum 3 osób. Jedna osoba staje na środku - to ona jest "Jasiem". Pozostałe osoby podają do siebie piłkę, którą Jaś stara się przechwycić. Jeśli mu się uda, zamienia się na miejsca z osobą, która jako ostatnia miała w rękach piłkę. Gra toczy się aż do znudzenia uczestników.


Ziemniak

Gra trochę bardziej skomplikowana i również ciekawsza przy większej ilości osób.Wszyscy uczestnicy stają w kręgu i odbijają jeden do drugiego piłkę obiema dłońmi (jak w siatkówce) tak, by jak najdłużej utrzymać ją w locie. Osoba, która nie odbije skierowanej do niego piłki (np. piłka jedynie otrze się o dłoń) lub która ostatnia dotykała piłkę zanim spadła ona na ziemię, wchodzi do środka tworzonego przez graczy koła i przykuca. Osoby stojące na zewnątrz kontynuują odbijanie. Teraz jednak, kiedy już ktoś jest w środku mogą zacząć zbijać tzn. zamiast odbić piłkę do kogoś z kręgu, mogą “ściąć” celując w osobę będącą w środku. Jeśli trafi, wtenczas osoba będąca w środku otrzymuje literkę “Z”. I tak za każdym udanym “ścięciem”, a więc kiedy piłka choćby ją muśnie, otrzymuje ona kolejne litery – “I”, “E”, “M”, “N”, “I”, “A”, “K”. Jeśli uzbiera wszystkie litery, zostaje mianowana “ZIEMNIAKIEM” i odpada z gry. Do środka wchodzi się też za nieumiejętne ścinanie (piłka nawet nie dotknie osoby w środku). Zauważmy więc, że liczba osób będących w środku i narażonych na otrzymanie etykiety “ZIEMNIAKA” wzrasta. Każda z tych osób zbiera litery „ziemniaka” na własne konto. Tej niechlubnej etykiety można jednak uniknąć. Osoba w środku może “wybawić się”, czyli wrócić do kręgu graczy, ale tylko w jednym wypadku - jeśli przechwyci piłkę. A są na to dwa sposoby. Pierwszy polega na złapaniu piłki będącej w locie. W tym celu musi wstawać z kucków, kiedy osoby z zewnętrznego kręgu odbijają wzajemnie do siebie. Nie może jednak wstać na długo – podskakuje z kucków tylko, by przechwycić piłkę w locie. Jeśli się nie uda, kuca z powrotem i dalej wyczekuje dogodnego momentu, by po raz kolejny wybić się ku górze. Drugi sposób na “wybawienie się”, to złapanie piłki, którą ktoś z zewnętrznego koła w nas celował. Wtenczas następuje wymiana - osoba, która w nas celowała wchodzi do środka a my wybawiamy siebie oraz pozostałe osoby będące z nami w środku. “Wybawiając się” anulowaniu ulegają wszystkie litery, które zgromadziliśmy na swoim koncie. Warto więc nie chować się przed uderzeniem, ale bacznie obserwować ruchy graczy i piłki, by wyjść z gry “z twarzą”. A kto i kiedy wygrywa w “ZIEMNIAKA”? Kiedy zostało już tylko dwoje graczy (reszta kuca w środku) ma miejsce ostatni „serw” - kto skusi, ten wchodzi do środka a wygrywa ta osoba, która jako jedyna została na zewnątrz w pozycji stojącej.  (źródło: http://zabawy.zrodla.org/gra_ziemniak/)

Dwa ognie

W tej grze uczestniczy dzielą się na dwie drużyny. Każda zajmuje swoje pole. Na czele każdej drużyny stoi "matka". Staje ona za polem drużyny przeciwnej. Zarówno gracze, jak i "matki", starają się trafić piłką w osoby z drużyny przeciwnej. Gdy się to uda, osoba ta odpada. Gra trwa do wybicia wszystkich osób z wrogiej drużyny.

24

Gracze ustawiają się w kole i po kolei podają do siebie piłkę odliczając do dwudziestu czterech. Na kogo wypadnie 24 lub kto upuści piłkę wchodzi do środka. Reszta graczy podaje do siebie piłkę, znów licząc każdy rzut aż do 24. Jeżeli gracz w środku złapię piłkę, zamienia się na miejsca z osobą, która ostatnia trzymała piłkę w rękach. Musi jednak pamiętać na której liczbie skończył, ponieważ ta cyfra trafia na jego konto i w przypadku, gdy ponownie wejdzie do środka, od tego momentu będą liczone mu kolejne rzuty. Gdy padnie 24 rzut, osoba ta udaje się z piłką na stronę. Reszta graczy wymyśla mu dwa zadania do wykonania, które może ukryć pod literami a), b) lub c). Jedna z nich zawiera jednak "uniewinnienie", które zwalnia gracza z obowiązku wykonania zadania. Gracz może wybrać dowolną z liter i wykonać kryjące się pod nią zadanie. Gdy to zrobi, gra rozpoczyna się od nowa.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze niezwiązane z treścią bloga będą usuwane - jeśli chcesz się z nami skontaktować, wyślij wiadomość na przerwadlaucznia@gmail.com !